CERITA DI PUDURAYA

Tempoh hari aku telah pergi ke Kuala Lumpur. Hari Ahad aku kembali semula ke Johor setelah dua malam berada di sana. Seperti biasa dari Pandan Indah ke Plaza Rakya menaiki STAR LRT untuk pergi ke Puduraya yang penuh dengan manusia. Memandangkan hari itu hari terakhir cuti persekolahan. Sampai di Puduraya terus ku cari tiket bas untuk kembali ke Johor. Syukur, aku dapat tiket jam 3.00 petang dengan menaiki Transnasional.

Ketika menanti waktu untuk bertolak aku duduk seorang diri di atas bangku dan disebabkan sebelah ku ada ruang untuk duduk datang lah seorang lelaki duduk di sebelah ku.

Kamal: Sibuk betul hari ni.

Rasso: (aku hanya tersenyum)

Kamal: Nak pergi ke mana?

Rasso: Balik Johor

Kamal: Abang nak balik ke Gemas.

Rasso: Gemas?? Kat Perak??

Kamal: Kat Negori…

Rasso: Oh… saya tak tahu

Kamal: Tu lah kena jalan-jalan seluruh Malaysia

Rasso: (hanya tersenyum dan lama membisu)

Kamal: Adik… abang nak minta tolong sikit boleh tak… sebenarnya abang ada masalah… Masalah keluarga. Abang ni baru balik dari Butterwort pujuk bini. Sekarang dah tak de duit nak balik. Abang tak minta duit kat adik, tapi adik tolong belikan abang tiket untuk balik ke Gemas.

Rasso: (hanya tersenyum tak tahu nak kata apa; berfikir nak tanya apa) Bini abang macam ne? Tak kan tak de duit langsung nak beli tiket.

Kamal: Abang dah bagi kat anak kat kampung, abang dok felda kat Gemas. Abang betul-betul tak de duit ni, abang cuma minta tolong belikan tiket je untuk abang balik. RM11.20 je.

Rasso: Tak pe lah bang… saya belikan… (dalam hati duit cukup-cukup je)

Kamal: Terima kasih ye dik…

Inilah pertama kali orang meminta tolong tika aku dalam musafir. Diolag di atas tu terpaksa di edit sikit. Seperti aku katakan dulu; ramai orang banyaklah ragamnya. Di tempat sebegini ada juga yang perlukan bantuan. Yang penting kita ikhlas dalam membantu sama ada orang tu menipu atau tidak terpulang. Apapun, hanya Allah yang membalas.

RASSO: MENCARI DAN TERUS MENCARI

9 Responses to “CERITA DI PUDURAYA”


  1. 1 fara June 14, 2006 at 2:33 pm

    Askummmm….ermmmm…OOooo..ade cerita d sebalik cerita yer..
    knp tak terus bg tahu hari tu….tp ape2 pun kat Puduraya tu..mcm2 org..yg bahaya..yg gila…yg sihat..yg gatal…so kalo lan sorg2 pasti ade yg cuba nak dekati..niat baik atau jahat..Allah SWT shj yg tahu..yg penting pandai jg diri d kota Metropolitan..yg bahya sgt ni..tp kalo diorg minta duit&paksa yg mcm2 jgn bagi…ni semua taktik kotor diorg..krn Pudurayalah tpt mat2 yg nak mapos ni buat hal..so take care always…….

  2. 2 CypherHackz June 15, 2006 at 1:03 am

    Aku pernah gak terjadi macam ni. Tapi mase tu aku dari Kuala Lumpur n baru je sampai kat Sri Putri. Ada brader tu terdesak sangat nak balik kampung die kat Kedah. Die siap offer jual kasut boot bola die kat aku. Tapi time tu aku pun mana la ada duit. Nak survive kat sana lagi. Hu3.

    Pastu aku tak tahu camne samada brader tu dapat balik or tak kampung die.

  3. 3 rasso June 15, 2006 at 2:24 am

    Fara; wslam… kalo bagi tau pun mesti tak datang kan…ehehehe… yup betul tu buat baik dibalas baik dan sebaliknya…thax nwy

    Cypher; Pasni if travel alone jangan bagitau kite travel sorang2 kata tunggu kawan… ermmmm… akan lebih berhati2 di puduraya…

  4. 4 mohdismail June 15, 2006 at 11:35 pm

    aku penah kene..tapi ni kes naya..bukan mintak beli tiket..kene pow lagi kat puduraya tuh..seb baek kawan aku cepat sampai masa tuh..dia siap tawar2 lagi mintak duit..dari 20 ke 10..da last minit mintak 3 hinggit..sial je…

  5. 5 fara June 16, 2006 at 7:43 pm

    knplah ckp mcm tu….ingat sy ni ‘menipu’ sgt ker…
    mslahnya kalo takde problem waktu tu…sy ni Xpernah ambil awk ke???
    yg mnjadi masalah..kdg2 time tu tak kena sgt…w/pun sy ade hal..sy tetap tolong awk jg kan??????????………..??????????……..

  6. 6 rasso June 16, 2006 at 9:01 pm

    uik… mcm marah je….
    sorilah ek…

  7. 7 anasxz June 16, 2006 at 11:17 pm

    huh.. memang bahaya kat pudu tu..
    saya pon selalu sorang2 gak kat pudu tu.. alhamdulillah tak dak org mintak apa2.. sampai kat situ lak pagi2 walaupun takut-takut, buat berani gak berjalan dengan selamba…

  8. 8 kerol June 22, 2006 at 8:32 pm

    heh.aku pnah kene gak.aku rase ni taktik nk pau wet..
    klu tul2 diorg niat baik..nk wet..nape mntak kt bdk2.
    mntk la kt pakcik ker..brader ker..polis ker..senang citer yang da keje and konfem de wet.

    diorg saje jek mntk kt bdk2 ni..senang n tak brani..

    akunyer citer.. de mamat mntak wet.die kate baru kuar pnjara.nk gi balik jmpe bini.aku kabola..takder wet.mmg takder pun.pastu aku suggest die mntak kt pakcik yg de kt situ..aku smpi nk tlg mntkkan lagi..pastu die kate taknak..cuak2 lak.pastu terus blah…muke bengang jek..

    tapi pe2 hal..pandai2 la jage diri..
    kalau ikhlas bagi..tak rugi..lagi dapat pahala..

    hehe

  9. 9 rasso June 22, 2006 at 9:56 pm

    kerol ko berkata dengan penuh bijaksini


Leave a Reply

June 2006
M T W T F S S
« May   Jul »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Top Clicks

  • None

More Link

Flickr Photos

upload

Selfie bersama Gunung Kinabalu yang hampir ditutupi awan.

Taklimat Dasar Pengambilan Murid ke Tingkatan 1 SBP tahun 2017 dan Outreach Promosi SBP di Beaufort, Sabah #outreach #sabah #Beaufort #SKPekanBeaufort

Balik dari program Projek X A-Plus SBP 2016 di Akademi Kenegaraan terus ke KLIA untuk bertemu guru Program BRIDGE Australia - Malaysia yang datang ke Malaysia membawa pelajar mereka dari Comilda College  ke sekolah BRIDGE Project di Labuan. #BRIDGEProject

Roti canai kari ayam di Vietnam. Layankan!

Rombongan Kerja MOE ke Vietnam #vietnam

More Photos

Blog Stats

  • 14,619 hits

