HARI PERTAMA LATIHAN MENGAJAR; ADA PEMBARIS TERBANG

Hari ini kelakar gile hati aku bila berada di sekolah. Rakan-rakan se’LM aku di sekolah masing-masing berlakon buat-buat sibuk di meja masing-masing dan aku sibuk memerhati gelagat mereka dan termasuk aku sendiri yang sekejap belek buku ini, sekajap tengok majalah tu juga berlakon sibuk. Minggu ni sebenarnya minggu ROS dan laporan rancangan tu perlulah disiapkan dalam minggu ini sebelum diserahkan kepada pensyarah pembimbing. Merasalah aku bagaimana jadi guru yang tak mengajar selama seminggu. Tapikan, aku dah rasa ‘mati kutu’ bile dah tak de benda nak dibuat dan data dikumpul sedikit demi sedikit.

Lantas, disebabkan kutu mati. Aku pun pergi masuk sebuah kelas pendidikan sivik mengikut seorang guru memandangkan aku kene masuk beberapa buah kelas untuk menjalankan pemerhatian P&P yang telah dijalankan bagi dimuatkan dalam ROS tu nanti.

Disebabkan memerhati gelagat murid di dalam kelas tersebut; entah tetiba saja pembaris lalu di depan muka aku. Kalau tak memang luka punye muka aku yang tak hensem ni. Terkejut aku. Siap kene gelak murid lagi. Guru tu tak tau pun. Aku buat-buat serius.
Kalau ikutkan hati memang dah kene tangan dah budak tu. Tapi siapalah aku. Guru pelatih yang sedang berlatih. Sabar dan betulkan niat. Mendidik dan terus mendidik.

RASSO: TAMAT LM 13 OKT 2006

7 Responses to “HARI PERTAMA LATIHAN MENGAJAR; ADA PEMBARIS TERBANG”


  1. 1 esis July 11, 2006 at 2:45 pm

    pembariskan aje budak tu.jangan kasi muka

  2. 2 dk July 12, 2006 at 10:53 am

    gile bdk2 zaman sekrang mmg x ada didikan moral langsung…

  3. 3 AyAres151 July 12, 2006 at 4:21 pm

    satu tips utk tangani budak nakal.

    1.cikgu kena carik KEPALA GANGSTAR dalam sekolah tu.. jadikan kawan..ajak lepak..ajak belanja rokok.. nnt bila dah rapat ngan kepala gangster.. masa tuh boleh gunakan dorang. Mana2 budak yang kurang ajar..gitau saja sama itu kepala..sure dorang takut punya…

    itulah yang di amalkan oleh salah sorang guru di SMK Skudai.

  4. 4 rasso July 13, 2006 at 1:03 am

    esis; Pembariskan budak tu?? tak kan nak sukat mereka tu…

    dk; bukan silap intituisi pendidikan… dan bukan silap guru… itu sudah pasti…

    AyAres151; trima kasih atas tip… rasanya metod tu tak sesuai digunakan di sekolah hardcore mcm ni. Lainlah aku dilantik jd guru disiplin… dan juga aku ni kaki rokok… malangnya aku bukan kaki rokok so tak leh nak belanja studnt hisap rokok… mesti mereka kuciwa tak dapat kene belanja…

  5. 5 lanot July 14, 2006 at 11:49 am

    huhu..cm2 eh perkara dlm mggu ROS nie..waaa,ROS xsiap lg..arini dh jumaat…huhu

  6. 6 Rozek July 14, 2006 at 7:58 pm

    sabo..pada aku nak tangani budk2 mcm nih kena guna psychology…cuba kalau kita cuba buat2 baik dgn dia..mmg dia kurang ajar tapi kalau ada cikgu yg ckp elok2 dgn dia mgkn dia buleh dgr..tak semestinya yg keras kena lawan dgn yg keras…kena reverse psychology jugak..itu pandangan aku…terpulang pada mana yg sesuai..kalau nk garang jugak, garang la..

  7. 7 AyAres151 July 16, 2006 at 4:31 am

    kalu nak garang…cikgu kena ada parut2 kat muka..baru budak2 takut..waakkakakaka..
    meh ese torehkan muko ekau..bior nampak garang skit..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




July 2006
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Top Clicks

  • None

More Link

Flickr Photos

upload

Selfie bersama Gunung Kinabalu yang hampir ditutupi awan.

Taklimat Dasar Pengambilan Murid ke Tingkatan 1 SBP tahun 2017 dan Outreach Promosi SBP di Beaufort, Sabah #outreach #sabah #Beaufort #SKPekanBeaufort

Balik dari program Projek X A-Plus SBP 2016 di Akademi Kenegaraan terus ke KLIA untuk bertemu guru Program BRIDGE Australia - Malaysia yang datang ke Malaysia membawa pelajar mereka dari Comilda College  ke sekolah BRIDGE Project di Labuan. #BRIDGEProject

Roti canai kari ayam di Vietnam. Layankan!

Rombongan Kerja MOE ke Vietnam #vietnam

More Photos

Blog Stats

  • 14,621 hits

%d bloggers like this: